Gemeenten
Motivity is een ondernemersspecialist met meer dan 20 jaar ervaring. We zijn breed inzetbaar en kunnen helpen een klant met een ondernemingsidee te re-integreren naar zelfstandige arbeid, een onderneming toetsen op levensvatbaarheid of we nemen de Bbz-aanvragen voor u uit handen middels een deskundig interim medewerker.
We hebben met diverse gemeenten afspraken gemaakt over de re-integratie van klanten naar ondernemerschap. Als klantmanager van deze gemeenten kunt u een tweetal diensten bij ons inkopen wanneer u contact heeft met iemand met ondernemersambities:
1. Begeleidingstraject naar ondernemerschap >
2. Bedrijfseconomisch levensvatbaarheidsonderzoek in het kader van het Bbz 2004 >
Direct inzetbare Bbz-medewerker
Ondersteuning nodig bij de uitvoering van het Bbz 2004? U kunt een beroep doen op onze deskundige medewerkers. Zij zijn direct inzetbaar op interim basis en werken al jaren met de betreffende wet- en regelgeving. Lees meer over onze interim medewerkers voor gemeenten >
Krijgen u en uw collega’s graag handvatten voor het begeleiden van ondernemers? Dan kan Motivity u van dienst zijn. In hele praktische workshops geven we u of uw klant handvatten en advies. Bekijk trainingen en workshops >
Wat kunnen we voor jou betekenen?
Begeleidingstraject naar ondernemerschap
Heeft uw klant een PW-uitkering en een ondernemingsidee? Wil hij of zij begeleiding bij de re-integratie naar zelfstandige arbeid? Meld uw klant dan aan voor een begeleidingstraject naar ondernemerschap. Dit traject bestaat uit drie fasen en is erop gericht dat uw klant zichzelf weer kan voorzien in het eigen inkomen. Er zijn ook mogelijkheden voor gevestigde ondernemers.
Wanneer uw klant (slechts) een idee heeft voor een op te zetten onderneming, maar het nog niet helemaal heeft uitgewerkt, kan een begeleidingstraject hem helpen ook daadwerkelijk ondernemer te worden. Duurzaam ondernemerschap is daarbij het uitgangspunt. Een begeleidingstraject kent drie fasen:
In deze fase onderzoeken we of zelfstandige arbeid de kortste weg is naar werk en of het reëel is dat uw klant daarmee uiteindelijk in het eigen levensonderhoud kan voorzien. We testen de ondernemersvaardigheden en -competenties van de klant en bekijken het Curriculum Vitae. Het inschatten van de levensvatbaarheid van het idee van de klant doen we onder andere via een zelf ontwikkelde vragenlijst ‘Idee eigen bedrijf’. Een concept-ondernemingsplan kan eventueel ook als input gelden. In een persoonlijk gesprek bij de klant thuis of bij de gemeente, wordt alles doorgesproken. Hieruit volgt een re-integratieplan bij een positief advies, of een adviesrapportage bij een negatief advies.
Wanneer de eerste fase met een positief advies wordt afgesloten, helpen we de klant om ondernemer te worden. Samen maken we afspraken over de te nemen stappen om feitelijk te kunnen starten. Onderdeel van deze fase is het opstellen van een gefundeerd ondernemingsplan. Op basis daarvan besluit uw klant, met de adviseur van Motivity, of de onderneming wel of niet van start gaat. De verdere begeleiding is doelgericht en praktisch. Ingewikkelde begrippen en onderwerpen, zoals methodes van marktonderzoek en doelgroepbenadering, leggen we eenvoudig en praktisch uit. De adviseur motiveert en stimuleert de klant en houdt in persoonlijke bezoeken steeds de vinger aan de pols. Indien nodig zal de klant in deze fase een voorbereidingskrediet aanvragen. De fase wordt afgesloten met de Bbz-aanvraag.
Juist tijdens de startfase is het belangrijk dat de klant het gevoel heeft er niet alleen voor te staan. Deze fase is dan ook het belangrijkste onderdeel van het begeleidingstraject. Want het bedrijf voor de lange termijn succesvol maken, is een zware opgave. Er wordt naar gestreefd dat er zo snel mogelijk sprake is van een levensvatbaar bedrijf en onafhankelijkheid van de uitkering voor het levensonderhoud. Tijdens het nazorgprogramma van minimaal zes maanden werken we vooral aan de ontwikkeling van de ‘nieuwe’ ondernemer, het beantwoorden van startersvraagstukken, het zorgen voor continuïteit en het controleren van de ondernemers- en ondernemingsdoelstellingen.
Direct meer weten over onze begeleidingstrajecten? Neem dan contact op.
Bedrijfseconomisch levensvatbaarheidsonderzoek in het kader van het Bbz 2004
Wilt u in het kader van het Bbz 2004 laten onderzoeken of de onderneming van uw klant levensvatbaar is? Dan kan Motivity een bedrijfseconomisch levensvatbaarheidsonderzoek uitvoeren. We beoordelen of de aanvraag voldoet aan de verschillende criteria die het Bbz stelt. Daarnaast adviseren we u over het toepassen van de regeling.
De onderzoeken van Motivity onderscheiden zich doordat er, naast bedrijfseconomisch advies, ook een bedrijfskundig advies wordt gegeven. We kijken vooral ook naar de kansen van een bedrijfsidee, of bestaande onderneming, en de ondernemer zelf. Zo nemen we bijvoorbeeld mogelijkheden tot schuldsanering of herinrichting van de onderneming standaard mee in de beoordeling van levensvatbaarheid. Onze rapportages en adviezen sluiten optimaal aan op de huidige wet- en regelgeving.
Ondernemer helpen via begeleiding
In het adviesrapport dat na een levensvatbaarheidsonderzoek wordt opgesteld, kan een advies zijn opgenomen voor begeleiding van de ondernemer. Het kan zinvol zijn om de ondernemer even op weg te helpen om zo het bedrijf (weer) succesvol te krijgen.
Interim medewerkers voor gemeenten
Kunt u ondersteuning gebruiken bij de uitvoering van het Besluit bijstand voor zelfstandigen 2004? Iemand die direct inzetbaar is binnen uw gemeente en kennis van zaken heeft? Motivity kan u helpen. Ook als het gaat om het opvangen van piekdrukte, ziekte of langdurig verlof. Onze deskundige medewerkers zijn op interim basis in te huren.
Onze Bbz-deskundigen zijn direct inzetbaar om, zelfstandig, het gehele Bbz-proces te beheren. Onze medewerkers zijn hoog opgeleid, kennen de doelgroep van de gemeente en werken al jaren met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Lees meer over de kwaliteit van onze medewerkers.
Wat mag u verwachten van onze Bbz-deskundigen?
- Het verzorgen van de intakes.
- Het afwikkelen van de Bbz-aanvragen.
- Het geven van opdrachten voor het uitvoeren van bedrijfseconomische onderzoeken.
- Het opstellen van interne rapportages.
- Het maken van de uiteindelijke beschikking.
- Beheer en advies lopende aanvragen.
Expert in ondernemen
Wist u dat u, naast onze begeleidingstrajecten en bedrijfseconomische levensvatbaarheidsonderzoeken, onze expertise ook kunt inzetten bij beleidszaken of het opzetten van ondernemersinitiatieven?
Ook het beheer van alle lopende aanvragen, door onder andere het houden van heronderzoeken en het vaststellen van rentereducties en bijstand, kunnen door onze Bbz-deskundigen worden verzorgd. Zij vervullen daarbij een adviserende rol. Zowel voor klanten van de gemeente als voor de interne afdelingen. Meer weten over het inzetten van een interim Bbz-deskundige? Neem direct contact op >
Waar u ons ook voor inzet, u kunt ons vertrouwen op onze expertise in ondernemen.
Trainingen en workshops
Krijgen u en uw collega’s graag handvatten voor het begeleiden van ondernemers? Bijvoorbeeld om klanten met ondernemersambities goed te adviseren? Of wilt u voor deze klanten specifieke workshops organiseren over starten vanuit de Participatiewet? Dan kan Motivity u van dienst zijn. In hele praktische workshops geven we u of uw klant handvatten en advies. Voorbeelden van deze workshops voor uw team zijn:
- Basiskennis ondernemen
- Wanneer is een bedrijf levensvatbaar?
- Jaarrekeningen lezen
- Rechtsvormen en vennootschappelijke structuren
- Failliet of niet?
Vanaf 5 deelnemers organiseren we ook workshops op maat. Informeer naar de mogelijkheden >